پروتز چانه یا تزریق ژل چانه | یک مقایسه کامل برای انتخاب گزینه بهتر

پروتز چانه یا تزریق ژل چانه

پاسخ به سوال پروتز چانه یا تزریق ژل چانه مسئله مهمی است. به خصوص برای آنهایی که به داشتن چانه‌ای برجسته‌تر فکر می‌کنند. تصمیم‌گیری در مورد انتخاب روش مناسب می‌تواند گیج‌کننده و چالش برانگیز باشد. به هر طریق برجسته کردن چانه می‌تواند قاب صورت شما را زیباتر کرده و به خط فک ساختاری بهتر ببخشد. در واقع در اغلب موارد مشکل کوچک بودن یا عقب رفتگی چانه موجب ناهماهنگی بقیه ساختار صورت می‌شود. بنابراین برجسته کردن و رفع مشکلات ساختاری چانه با هدف ایجاد تعادل بیشتر در صورت و ایجاد هماهنگی با سایر ویژگی‌های صورت انجام می‌شود.

با این مقدمه می‌خواهیم در این مقاله مرکز زیبایی سپیتا به بررسی دو روش متداول برای رفع مشکلات ظاهری چانه بپردازیم. تا در نهایت بتوانیم میان پروتز چانه یا تزریق ژل چانه گزینه مناسب خود را انتخاب کنیم.

راه‌های حجم دهی و بهبود ساختار چانه

اگر به دنبال ایجاد هماهنگی بیشتر در صورت با حجم دادن به ناحیه چانه خود هستید؛ چندین گزینه مناسب برای بررسی وجود دارد. در واقع روش‌های زیبایی می‌توانند چانه کوچک یا عقب رفته را تقویت کنند. همچنین می‌توانند به چانه‌ای که با افزایش سن یا نوسانات وزن دچار تغییر فرم و کاهش اندازه شده، حجم داده و آن را به حالت تعادل بازگردانند.

از میان چندین راه موجود، به‌طور خلاصه دو راهکار اصلی پروتز چانه و تزریق ژل یا فیلر چانه برای رسیدن به این هدف بیشتر موثر و مورد توجه است. پروتز چانه یک جراحی زیبایی است؛ که می‌تواند چانه برجسته‌تری ایجاد کند. در کنار این روش، روش دیگری نیز با عنوان تزریق فیلر یا ژل چانه وجود دارد. این روش غیرجراحی نیز می‌تواند ناحیه چانه را بر حسب نیاز بزرگ کند.

برای انتخاب گزینه مناسب برای دستیابی به چانه زیباتر و متعادل‌تر، باید با این دو روش آشنا شده و با تفاوت‌های پروتز چانه با تزریق ژل چانه آشنا شویم.

جراحی پروتز چانه

در جراحی پروتز چانه از ایمپلنت چانه برای حجم دادن به این ناحیه استفاده می‌کنند. این ایمپلنت از جنس سیلیکون بوده و شبیه بافتی است که به‌طور طبیعی در چانه ایجاد می‌شود. بنابراین در صورت لمس، حسی شبیه به چانه واقعی خواهد داشت. همچنین ایمپلنت چانه در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. در این روش جراحی، پزشک جراح پلاستیک، ویژگی‌های خاص صورت زیباجو را برای انتخاب ایمپلنتی که تعادل چهره او را بهبود بخشد، در نظر می‌گیرد.

مهم‌ترین نکته در انتخاب میان پروتز چانه یا تزریق ژل چانه این است که جراحی پروتز چانه یک راه حل دائمی برای چانه کوچک یا عقب رفته است. در این روش بر اساس اندازه ایمپلنت و سایر مشخصات، می‌توان جراحی چانه را تحت بی‌حسی موضعی و یا بی‌هوشی انجام داد. با این حال برای اغلب جراحی‌های کاشت پروتز چانه، جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

جراحی پروتز چانه گاهی از طریق یک برش در داخل دهان تکمیل می‌شود. البته در موارد سطحی‌تر، برش‌های جراحی تنها در زیر چانه ایجاد می‌شود. پزشک جراح در این عمل دقت زیادی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که برش‌ها تا حد امکان کوچک و دقیق هستند. با این حال برجای ماندن جای جراحی به‌صورت محدود قابل انکار نیست. هرچند روش‌های زیادی برای محو کردن اسکار جراحی وجود دارد.

همچنین پس از انجام این جراحی زیباجو به زمانی برای بهبود نیاز دارد. به‌طور خلاصه می‌توان انتظار داشت که پس از دو هفته به فعالیت عادی بازگردد. مثلا پس از این مدت می‌تواند ورزش را شروع کند. همچنین پس از شش هفته از جراحی پروتز چانه، در اغلب افراد هر تورمی باید فروکش کند.

تزریق ژل چانه

ژل‌ها یا فیلرهای بزرگ‌کننده چانه از پرکننده‌های پوستی برای حجم دادن به ناحیه چانه استفاده می‌کنند. اینها همان پرکننده هایی هستند که برای حجیم کردن لب‌ها یا صاف کردن چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شوند. فیلرهای پوستی از اسید هیالورونیک برای حجم دادن به یک ناحیه استفاده می‌کنند؛ و ظاهری کامل‌تر و جوان‌تر ایجاد می‌کنند. تزریق ژل چانه نیز به همین صورت عمل کرده و در سال‌های اخیر برای تغییر فرم، زاویه سازی و رفع نواقص چانه مانند عقب رفتگی و کوچکی آن به کار می‌رود.

رفع نواقص و بزرگ کردن چانه با تزریق ژل نیاز به جراحی ندارد. بنابراین در مقایسه با جراحی پروتز چانه یک اقدام آسان و راحت محسوب می‌شود. طبیعتا این ویژگی مهم‌ترین ویژگی تزریق فیلر چانه است؛ که آن را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است. با این حال نتایج این روش مانند اجام جراحی کاشت چانه دائمی نیست. در واقع پرکننده‌های پوستی پس از مدت حدود یک تا سه سال تحلیل رفته و نیاز به تجدید دارند. این ویژگی می‌تواند نقطه ضعف این روش در نظر گرفته شود. هرچند شاید بتواند نکته مثبتی نیز در دائمی نبودن آن یافت. به عنوان مثال برای افرادی که از تغییرات در چانه خود مطمئن نیستند؛ روش‌های غیردائمی و قابل بازگشت می‌تواند گزینه بهتری باشد.

پروتز چانه یا تزریق ژل چانه

به‌طور کلی بزرگ کردن چانه به تعادل ویژگی‌های صورت کمک می‌کند. در نتیجه هارمونی بهتری برای صورت ایجاد می‌کند. هم جراحی پروتز چانه و هم تزریق ژل چانه می‌توانند چانه را بزرگ‌تر، متعادل‌تر و خط فک را مشخص‌تر کنند. با این حال تفاوت اصلی بین این دو روش در مدت زمان ماندگاری آنها است. استفاده از ایمپلنت چانه یک روش دائمی است که نیازی به تجدید نداشته و مراقبت و توجه خاصی در طول زمان نیاز ندارد.

در مقابل پرکننده‌های چانه دائمی نیستند. آنها هزینه بسیار کمتری دارند. نیازی به جراحی ندارند و به زمان بهبودی بسیار کمی نیاز دارند. با این حال برای حفظ ظاهر باید هر چند سال یکبار تزریق ژل چانه خود را تجدید کنید.

با توجه به موارد گفته شده اگر هنوز نمی‌توانید تصمیم نهایی را بگیرید؛ توصیه می‌کنیم تزریق ژل چانه را در نظر داشته باشید. در واقع از آنجایی که انجام ایمپلنت چانه نتایجی بسیار شبیه به تزریق ژل دارد؛ بسیاری از بیماران ترجیح می دهند ابتدا فیلر چانه را امتحان کنند. این روش یک گزینه عالی برای افرادی است که هنوز در مورد جراحی و ایجاد تغییرات دائمی مطمئن نیستند. در واقع پرکننده‌های چانه به آنها این امکان را می‌دهند تا با یک گزینه موقت نتیجه نهایی را در عمل ببینند. فراموش نکنید که هم کاشت چانه و هم پرکننده چانه می‌توانند حجم مورد نیاز برای اضافه کردن ظاهری مشخص‌تر به چانه ضعیف یا عقب‌رفته را فراهم کنند. در نهایت امیدواریم این مقاله به‌طور خلاصه پاسخ سوال شما را در زمینه انتخاب پروتز چانه یا تزریق ژل چانه داده باشد.

منابع:

مقالات وب‌سایت مرکز زیبایی سپیتا بر اساس اطلاعات تایید شده موجود در مقالات تحقیقاتی معتبر و دانشگاهی، سازمان‌های معتبر، موسسات تحقیقاتی و انجمن‌های پزشکی نوشته شده و برای اطمینان از صحت و مرتبط بودن توسط پزشکان این مرکز بررسی و بازبینی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خط مشی تحریریه ما را بخوانید.

دکتر آرمین محمدی

دکتر آرمین محمدی متولد سال 1352، دارای مدرک دکترای حرفه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده و با 23 سابقه فعالیت در زمینه پوست، مو و زیبایی، در خدمت زیباجویان عزیز هستند. شماره نظام پزشکی: 75913

:: ارسال نظر