درمان مقاربت دردناک یا درد در رابطه جنسی

درمان مقاربت دردناک

درمان مقاربت دردناک (Painful Intercourse) می‌تواند کیفیت زندگی جنسی افراد را به شدت تغییر دهد. به دلایل گوناگون بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل، اطلاعی از روش‌های درمانی آن ندارند. در حالی که در اغلب موارد این بیماری را می‌توان به راحتی درمان کرد. منظور از مقاربت دردناک درد در ناحیه تناسلی در هنگام رابطه جنسی و یا بعد از آن است. در اغلب موارد نیز این مشکل در زنان ایجاد می‌شود. درد مقاربت دردناک می‌تواند در بخش‌های مختلف ناحیه تناسلی، از بخش بیرونی تا فضای داخل واژن، رحم یا لگن احساس شود. دلایل این وضعیت نیز بسیار متعدد است.

مشاوره رایگان زیبایی
تماس تلفنی با مرکز زیبایی سپیتا

مقاربت دردناک چیست؟

منظور از مقاربت دردناک یا دیسپارونی (Dyspareunia) درد مداوم یا تشدید شونده در زمان برقراری یا بعد از رابطه جنسی است. این درد معمولا در دو حالت بیرونی و درونی شکل می‌گیرد. در حالت بیرونی درد در بخش لابیا و دهانه واژن احساس می‌شود. در حالی که در حالت درونی، درد در دهانه رحم، رحم یا پایین شکم احساس می‌شود.

برعکس تصور عموم، این مشکل بسیار رایج است. آمارها نشان می‌دهد که حداقل 10 الی 20 درصد افراد در مقطعی از زندگی خود با این درد مواجه شده‌اند. همچنین عدم ابراز و درمان آن می‌تواند منجر به مشکلات عاطفی و روانی بین زوجین شود. در واقع وجود این درد، می‌تواند صمیمت زوجین را کاهش داده و فشار روانی آنها را افزایش دهد.

از آنجا که علل دیسپارونی بسیار متنوع است؛ تنها راه درمان مقاربت دردناک شناسایی علت دقیق آن است. همچنین اگرچه در اغلب موارد علت آن مسائل فیزیکی است؛ اما گاهی می‌توان به دنبال علل روانی نیز برای وجود این مشکل گشت.

دریافت مشاوره از مرکز زیبایی سپیتا

اگر به دنبال دریافت مشاوره دقیق جهت یافتن بهترین روش برای درمان مقاربت دردناک هستید؛ می‌توانید با سپیتا تماس بگیرید. ما در مرکز زیبایی سپیتا در درمان بسیاری از مقاربت‌های دردناک تخصص داریم. تنها کافی است از طریق دکمه‌های زیر با ما تماس تلفنی گرفته و یا سوال خود را به صورت متنی در واتساپ ارسال کنید.

تماس تلفنی با مرکز زیبایی سپیتا
ارسال پیام به مرکز زیبایی سپیتا

علل مقاربت دردناک

دلایل فیزیکی مقاربت دردناک بر اساس شکل‌گیری درد هنگام ورود آلت جنسی و یا هنگام ادامه عمل جنسی متفاوت است. بر اساس این نکته می‌توان علل آن را به دو بخش دردهای ورودی و دردهای عمیق تقسیم کرد. همچنین در این زمینه باید به عوامل عاطفی نیز توجه کرد.

دردهای ورودی

در این بخش مهم‌ترین دلایل مقاربت دردناک هنگام ورود آلت تناسلی به واژن بررسی شده است.

خشکی سطح بیرونی واژن: زنان به دلایل مختلفی با کاهش سطح استروژن مواجه می‌شوند. رسیدن به سن یائسگی، زایمان و شیردهی می‌تواند مهم‌ترین دلایل این مسئله باشد. این خشکی در رابطه جنسی به صورت درد خود را نشان می‌دهد. همچنین برخی داروها می‌توانند به کاهش میل و برانگیختگی جنسی منجر شوند. همین کاهش نیز روان‌کاری طبیعی واژن را کاهش داده و دلیل دیگری بر ایجاد درد است.

آسیب، ضربه یا تحریک: آسیب یا تحریک ناشی از مشکلاتی مانند تصادف، جراحی لگن، ختنه زنان و بریدگی ایجاد شده در حین زایمان طبیعی (با هدف باز شدن کانال تولد) نیز از دلایل مقاربت دردناک هستند.

التهاب، عفونت یا اختلالات پوستی: یکی دیگر از دلایل شایع دیسپارونی وجود عفونت در ناحیه تناسلی یا دستگاه ادراری است. همچنین وجود مشکلات پوستی مانند اگزما در پوست ناحیه تناسلی نیز، دردهای بیرونی دیسپارونی را تشدید می‌کند.

اسپاسم غیر ارادی عضلات دیواره واژن: این مشکل با نام واژینیسموس نیز شناخته می‌شود؛ و می‌تواند دخول را برای زنان دردناک کند.

آژنزیس واژن: این بیماری در افراد نادری از بد تولد وجود دارد. آژنزیس واژن به معنای نداشتن واژن کامل یا وجود غشایی مسدودکننده در دهانه وجود است.

دردهای عمیق

دردهای عمیق در هنگام رابطه جنسی و انجام دخول عمیق رخ می‌دهد. این درد ممکن است هنگام رابطه جنسی در یک پوزیشن خاص بیشتر یا کمتر شود. در ادامه متداول‌ترین دلایل دردهای عمیق را بررسی کرده‌ایم.

بیماری‌های خاص: بیماری‌هایی مانند افتادگی رحم، فیبروم رحم، رحم به عقب برگشته، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن، اختلال عملکرد کف لگن، هموروئید، کیست تخمدان، سندرم روده تحریک‌پذیر و سیستیت از جمله دلایل مقاربت دردناک در هنگام دخول عمیق هستند.

عوارض جراحی و درمان‌های پزشکی: گاهی درمان‌های پزشکی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی موجب این مشکل می‌شود. همچنین جای زخم ایجاد شده در جراحی لگن هم می‌تواند به دیسپارونی منجر شود.

دردهای ناشی از عوامل عاطفی

احساسات همیشه با فعالیت جنسی در ارتباط تنگاتنگ است. بنابراین وجود مشکلات عاطفی و روانی می‌تواند یکی از دلایل مقاربت دردناک باشد. نگرانی در مورد ظاهر بدن، افسردگی، اضطراب، ترس از صمیمیت و وجود مشکلات ارتباطی در رابطه عاطفی دو طرف، می‌تواند به شکل سطح پایین برانگیختگی جنسی و ایجاد درد خود را نشان دهد.

به عنوان مثال وجود استرس مداوم در زندگی می‌تواند منجر به سفت شدن عضلات کف لگن شود. مشکلی که می‌تواند در حین رابطه جنسی درد ایجاد کند.

درمان مقاربت دردناک

همان‌طور که گفتیم درمان مقاربت دردناک بر اساس دلایل آن انجام می‌شود. در این بخش به بررسی درمان‌های متداول برای هریک از علل ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی پرداخته‌ایم.

آنتروفی یا نازکی دیواره واژن

این درد در زنان یائسه بیشتر است. به‌خصوص افرادی که هورمون‌های جایگزین را مصرف نمی‌کنند. بنابراین مهم‌ترین درمان مقاربت دردناک در این گروه شروع مصرف همان هورمون‌ها است. به عنوان مثال مصرف کرم موضعی استروژن می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. به هر حال وجود این هورمون‌ها برای بهبود جریان خون، روان‌کاری، افزایش ضخامت و بهبود خاصیت ارتجاعی واژن ضروری است. البته مصرف این داروها حتما باید زیر نظر پزشک و با دوز تجویز شده او باشد.

اورتریت و سندرم مجرای ادرار

نشانه این مشکل احساس مکرر برای ادرار کردن و درد همراه آن است. این در شرایطی است که آزمایش ادرار وجود باکتری را نشان نمی‌دهد. در این حالت التهاب مزمن مجرای اداری یکی از دلایل است. این درد می‌تواند در طول رابطه جنسی نیز تشدید شود. درمان مقاربت دردناک به این دلیل متنوع است. استفاده از داروهای آنتی بیوتیک با دوز پایین، داروهای ضد افسردگی و ضد اسپاسم و گاهی باز کردن مجاری ادرار با وسایل پزشکی خاص، به عنوان روش‌های درمان مورد توجه قرار می‌گیرد.

واژینیسموس

افراد مبتلا به واژینیسموس نیز می‌توانند درد در رابطه جنسی را تجربه کنند. درمان مقاربت دردناک در این شرایط اغلب شامل مجموعه‌ای از روش‌های رفتار درمانی، از جمله تمرینات آرام‌سازی واژن است.

تنگی غیرطبیعی واژن

اغلب پس از جراحی لگن، پرتودرمانی یا یائسگی، مشکل تنگی غیرطبیعی واژن مشاهده می‌شود. درمان درد در رابطه جنسی در این شرایط نیز اغلب تجویز استروژن یا تکنیک‌های جراحی خاص است.

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی یا التهاب مزمن مثانه، معمولا دلیل شناخته شده‌ای ندارد. البته این مشکل را با آزمایش نشست پتاسیم یا سیستوکوپی می‌توان تشخیص داد. در واقع از طریق سیستوکوپی می‌توان داخل مثانه را مشاهده کرد. همچنین این روش در درمان این مسئله و در نتیجه درمان مقاربت دردناک نیز موثر است.

درمان‌های دارویی سیستیت بینابینی نیز شامل آمی تریپتیلین، نیفدیپین و پنتوسان پلی سولفات سدیم هستند. همچنین گزینه‌های درمانی دیگر شامل شستشوی مثانه با دی متیل سولفوکسید یا تحریک الکتریکی پوستی و طب سوزنی نیز قابل بررسی است.

اندومتریوز

درد در رابطه جنسی در صورت ابتلا به آندومتریوز نیز قابل پیشبینی است. بنابراین در صورت وجود این مشکل، تمرکز بر درمان آن اولیوت داشته و می‌تواند در درمان مقاربت دردناک نیز موثر باشد.

ولوواژینیت یا التهاب واژن

این مشکل به صورت عودکننده یا مزمن در بسیاری از زنان وجود دارد. اگر درمان مقاربت دردناک ناشی از التهاب واژن به خوددرمانی با ژل‌های روان‌کننده و درمان‌های اولیه پزشکی پاسخ ندهد؛ روش‌های تشخیصی جدی‌تری برای یافتن درمان آن نیاز است.

روش رعایت بهداشت، مصرف برخی داروهای خاص، وجود بیماری‌های مقاربتی و وجود دائمی عفونت کلامیدیا در مجرای ادرار می‌تواند از جمله دلایل پیچیده‌تر این مشکل باشد.

منابع:

مقالات وب‌سایت مرکز زیبایی سپیتا بر اساس اطلاعات تایید شده موجود در مقالات تحقیقاتی معتبر و دانشگاهی، سازمان‌های معتبر، موسسات تحقیقاتی و انجمن‌های پزشکی نوشته شده و برای اطمینان از صحت و مرتبط بودن توسط پزشکان این مرکز بررسی و بازبینی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خط مشی تحریریه ما را بخوانید.