رفع پف زیر چشم (10 درمان کیسه زیر چشم در خانه)

رفع پف زیر چشم

رفع پف زیر چشم می‌تواند چهره‌ای جوان‌تر و زیباتر را برای شما به ارمغان بیاورد. ناحیه زیر چشم بسیار حساس است. بنابراین با افزایش سن به مرور دچار حالتی پف کرده و کیسه مانند می‌شود. در نتیجه جای تعجب نیست که بسیاری از افراد بخواهند درباره چگونگی درمان کیسه زیر چشم و یا کاهش آن راه‌کارهای مفیدی داشته باشند. خوشبختانه انجام تغییراتی کوچک در سبک زندگی یا روتین مراقبت از پوست می‌تواند به بهبود و کاهش سرعت شکل‌گیری این مشکل کمک کند. هرچند راه‌کارهای پزشکی متنوعی از جمله بلفاروپلاستی نیز برای درمان سریع و کامل این مشکلات وجود دارد.

10 راه‌کار کاهش یا رفع پف زیر چشم در خانه

با این مقدمه در ادامه این مقاله می‌خواهیم 10 توصیه، نکته یا راه‌کار عملی را برای درمان کیسه دور چشم به شما ارائه دهیم.

هیدراته ماندن راز سلامتی

هیدراته ماندن همیشه برای سلامت بهینه پوست ضروری است. این امر به‌ویژه برای ناحیه حساسِ پوستِ اطراف چشم بیشتر صادق است.

هنگامی که بدن شما کم آب می‌شود؛ پوست تمایل دارد آب را در بدن نگه دارد. این وضعیت می‌تواند باعث کدر شدن و افتادگی پوست زیر چشم شود. این مسئله در طولانی مدت موجب سیاهی، پف و ایجاد کیسه‌هایی در زیر چشم می‌شود.

بنابراین روزانه به میزان کافی آب بنوشید! نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز را هدف قرار دهید. این یک راه مطمئن برای روشن‌تر و جذاب‌تر به نظر رسیدن پوست شما در طول روز است.

خواب شبانه کافی و مناسب

یکی از توصیه‌های آزموده شده و قابل اعتماد ما برای رفع پف زیر چشم داشتن یک خواب خوب شبانه است. بنابراین سعی کنید زمان خواب خود را بر کارهای دیگر اولویت دهید. قطعا وسوسه‌انگیز است که برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را قبل از خواب ببینید یا در شبکه‌های اجتماعی پرسه بزنید. با این حال نور آبی صفحات مختلف (مانند نور صفحه تلویزیون، لپ تاپ، تلفن همراه) هورمونی که باعث خواب آلودگی می‌شود، یعنی ملاتونین را سرکوب می‌کند. بنابراین اجتناب از تماشای صفحه نمایش برای یک ساعت قبل از خواب می‌تواند به شما در داشتن خوابی بهتر، عمیق‌تر و راحت‌تر کمک کند.

همچنین نحوه خوابیدن خود را نیز در نظر بگیرید. اگر مستعد ابتلا به کیسه زیر چشم هستید؛ ممکن است بخواهید خواب در زاویه بالاتر سر را امتحان کنید. در واقع خوابیدن روی یک بالش بزرگ‌تر می‌تواند به کاهش تجمع مایعات در ناحیه چشم کمک کرده و در نتیجه ظاهری کمتر پف کرده داشته باشید.

حذف نمک از برنامه غذایی

نمک و غذاهای شور مقصر شایع احتباس آب و ایجاد پف در زیر پوست هستند. بنابراین می‌توانند تورم زیر چشم را نیز افزایش دهند.

برای کاهش اثرات مخرب نمک، بهترین کار کاهش مصرف آن است. همچنین استفاده از مواد غذایی زیر نیز می‌تواند اثرات مخرب آن را از نظر ایجاد پف زیر پوست کاهش دهد.

  • مکمل‌های کلاژن
  • غذاهای حاوی ویتامین A مانند هویج و فلفل
  • غذاهای غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی و گل کلم
  • میان وعده آناناس (حاوی بروملین)
  • نوشیدن آب آناناس

استفاده از کمپرس سرد

اگر می‌خواهید کیسه‌های چشم شما در یک لحظه از بین بروند؛ کمپرس سرد را امتحان کنید. کمپرس سرد با کوچک کردن رگ‌های خونی و کاهش جریان خون در ناحیه مدنظر، موجب کاهش التهاب، کمرنگ کردن حلقه‌های تیره و رفع پف زیر چشم می‌شود.

استفاده از کمپرس سرد کار ساده‌ای است. تنها کافی است هر چیز سردی را روی چشمان خود بمالید. یک کیسه یخ، کیسه سبزیجات منجد و یا یک قاشق سرد شده در یخچال، گزینه‌های خوبی در این زمینه هستند.

البته توجه کنید که استفاده از کمپرس سرد را از روی یک پارچه انجام دهید. تا پوست شما آسیب نبیند. همچنین در نظر داشته باشید که این روش یک راهکار موقتی و البته سریع برای رفع پف زیر چشم و کاهش کیسه زیر چشم است.

کرم‌ها و سرم‌های زیر چشم با کیفیت

تعداد بی‌شماری از کرم‌ها و سرم‌های مراقبت از پوست وجود دارد که مملو از ترکیبات فوق‌العاده برای رفع تمام نیازهای زیر چشم شما هستند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست با کیفیت برای پیشگیری از کیسه زیر چشم ضروری است.

بنابراین اگر به فکر صرف وقت و هزینه روی یک کرم یا سرم زیر چشم باکیفیت هستید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی موارد زیر هستند:

  • اسید هیالورونیک: اسید هیالورونیک آب را جذب می‌کند. در واقع می‌تواند تا 1000 برابر وزن خود آب را نگه دارد. بنابراین به‌خوبی می‌تواند در هیدراته نگه داشتن پوست موثر باشد.
  • کافئین: یک ابزار قدرتمند برای روشن‌کردن و رفع پف زیر است. این ماده احتقان عروقی را کمتر می‌کند. مایع زیر چشم را کاهش می‌دهد. همچنین ظاهری کاملاً بیدار به شما می‌بخشد.
  • ویتامین C: این آنتی اکسیدان قوی پوست ناحیه چشم را روشن می‌کند. همچنین استحکام آن را افزایش داده و به رفع پف زیر چشم و خطوط ریز اطراف آن کمک می‌کند. به همین دلایل این ویتامین معمولا یک عنصر ضروری در روتین مراقبت از پوست است.
  • رتینول: این ماده مشتق از ویتامین A است. رتینول یک تقویت‌کننده و تحریک‌کننده تولید کلاژن در بدن است. به همین دلیل نیز در درمان کیسه زیر چشم معجزه می‌کند. از آنجایی که پوست چشم بسیار نازک است؛ به یک سرم چشم حاوی رتینول نیاز دارد تا در پوست جذب شده و چین و چروک، خطوط ریز و پف آن را صاف کند.

انجام تمرینات صورت

تمرینات گوناگونی برای بهبود وضعیت پوست صورت و زیر چشم توصیه می‌شود. با این حال یوگای صورت یک گزینه محبوب در این میان است. تمرینات یوگای صورت می‌تواند به تقویت عضلات صورت و اطراف چشم شما کمک کند.

این تمرینات را بهتر است در مقابل آینه و طبق مراحل زیر انجام دهید:

  1. با استفاده از انگشت شست و سبابه دور چشمان خود یک C ایجاد کنید.
  2. اطمینان حاصل کنید که انگشت اشاره شما روی ابرو و انگشت شست روی گونه شما قرار دارد.
  3. چشمان خود را ببندید و به آرامی پلک‌های خود را به هم نزدیک کنید.
  4. فشار را بدون باز کردن چشمان خود کم کنید.
  5. فشار دادن و شل کردن پلک‌های خود را 25 بار تکرار کنید.

این کار را به مدت چند ماه به‌طور مداوم انجام دهید؛ تا تغییرات را در اطراف و زیر چشم احساس کنید.

درمان آلرژی

یکی از علل معمول پف زیر چشم آلرژی است. در بسیاری از افراد با تغییر فصول، آلرژی‌ها به‌طور فزاینده‌ای رایج می‌شوند. نتیجه این وضعیت احتقان، سوزش، خارش و تجمع مایعات در اطراف چشم است. همه اینها نیز می‌تواند شما را کمی پف کرده نشان دهد.

بنابراین اگر مستعد آلرژی‌های فصلی هستید؛ برای درمان آن فکری کنید. به‌طور معمول مصرف روزانه آنتی هیستامین می‌تواند به کاهش کیسه‌های چشمی ناشی از آلرژی کمک کند.

ماسک‌های خانگی

برخی از درمان‌های خانگی مفید برای رفع پف زیر چشم را نیز می‌توانید امتحان کنید. این درمان‌ها هزینه‌ای نداشته و از سویی معمولا در استفاده مداوم تاثیر مناسبی دارند.

اولین درمان رفع پف زیر چشم قرار دادن یک برش خنک خیار روی چشم‌ها به مدت پنج دقیقه است. میزان بالای آب در خیار به این معنی است که خیار مانند یک کیسه یخ طبیعی عمل کرده و دور چشم را ترمیم و هیدراته می‌کند.

چای کیسه‌ای یکی دیگر از درمان‌های خانگی کیسه زیر چشم است که به چشمان شما زیبایی می‌بخشد. چای کیسه‌ای معمولا سرشار از آنتی‌اکسیدان و کافئین است. بنابراین گردش خون را تقویت می‌کند. ناحیه چشم را تسکین می‌دهد. همچنین رگ‌های خونی زیر چشم را سفت می‌کند. برای تقویت اثرات، دو عدد چای کیسه‌ای را بجوشانید. سپس آنها را در یخچال قرار دهید. در نهایت و پس از سرد شدن، آنها را به مدت 5 تا 10 دقیقه زیر چشمان خود قرار دهید.

درمان‌های پزشکی

در برخی افراد علی‌رغم امتحان کردن درمان‌های مختلف خانگی و مراقبت‌های پوستی، هنوز رفع پف چشم حاصل نشده است. در این شرایط احتمالا بهترین و تنها راه‌کار موجود استفاده از درمان‌های پزشکی است. درمان‌های پزشکی کیسه‌های زیر چشم را می‌توان به دو بخش درمان‌های غیرجراحی و جراحی تقسیم کرد.

درمان‌های غیرجراحی رفع پف زیر چشم

تزریق فیلر اسید هیالورونیک به ایجاد یک پوست صاف بین ناحیه زیر چشم و گونه کمک می‌کند. در عین حال کلاژن را افزایش می‌دهد و به پوست شما درخششی زیبا می‌بخشد. در صفحه تزریق فیلر می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره این روش به دست آورید.

لایه‌برداری با لیزر پلاسماژ و از طریق روش بلفاروپلاسما نیز می‌تواند لایه‌های سطحی پوست چروک شده در ناحیه زیر چشم را حذف کند. در نتیجه رشد کلاژن جدید تحریک کرده و به رفع پف زیر چشم و سفت شدن پوست این ناحیه کمک نماید. در صفحه بلفاروپلاسما با پلاسماژ نیز درباره این روش موثر بیشتر بخوانید.

درمان‌های جراحی رفع پف زیر چشم

لیفت پلک یا بلفاروپلاستی یکی از معدود روش‌های برداشتن کیسه چشم به‌طور دائمی است. در این روش پزشک جراح کیسه‌های زیر چشم را اصلاح می‌کند. همچنین عضله و پوست این ناحیه را نیز سفت می‌کند. نتیجه این جراحی حذف افتادگی پلک و کیسه‌های زیر چشم است. در صفحه بلفاروپلاستی در غرب تهران درباره این روش بیشتر بخوانید.

تغییر در سبک زندگی

علی‌رغم رعایت همه موارد بالا، گاهی سبک زندگی نامناسب می‌تواند زحمات شما را هدر دهد. بنابراین توجه به دو نکته زیر را برای بهبود سبک زندگی خود برای حذف زیبایی و جوانی به‌طور کلی در نظر داشته باشید.
در درجه اول باید بدانید که استرس بر افزایش سطح کورتیزول تأثیر می‌گذارد. این ماده نیز به نوبه خود کیسه و پف زیر چشم را افزایش می‌دهد. اگر متوجه شدید که به نقطه جوش استرس و عصبانیت رسیده‌اید؛ مدیتیشن یا فعالیت بدنی را امتحان کنید. مثلا انجام ورزش‌هایی مثل کراس فیت، یوگا و یا حتی پیاده‌روی منظم می‌تواند در کاهش استرس بسیار موثر باشد.
سیگار کشیدن یکی دیگر از مقصران کیسه زیر چشم است. نیکوتین عروق خونی شما را محدود می‌کند. در نتیجه پوست شما را از مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم سلول‌های آسیب دیده محروم می‌کند. همچنین سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار به‌طور فعال کلاژن و الاستین موجود در پوست را از بین می‌برند. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد کیسه‌های چشمی پایدار و ظاهری خسته در شما شود. طبیعتا برای حل این موضوع نیز چاره‌ای جز ترک سیگار ندارید.
در پایان فراموش نکنید که رفع پف زیر چشم یک شبه اتفاق نمی‌افتد. حتی اگر از روش‌های درمانی پزشکی نیز استفاده کنید؛ برای حفظ وضعیت درمان شده، باید موارد گفته شده در این مقاله را تا جای ممکن رعایت کنید. بنابراین پیروی از نکات تخصصی این مقاله برای کاهش تورم چشم یک شروع عالی است.

منابع:

مقالات وب‌سایت مرکز زیبایی سپیتا بر اساس اطلاعات تایید شده موجود در مقالات تحقیقاتی معتبر و دانشگاهی، سازمان‌های معتبر، موسسات تحقیقاتی و انجمن‌های پزشکی نوشته شده و برای اطمینان از صحت و مرتبط بودن توسط پزشکان این مرکز بررسی و بازبینی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خط مشی تحریریه ما را بخوانید.

دکتر محمود مطلبی

دکتر محمود مطلبی جراح و متخصص بیماری‌های چشم و فلوشیپ جراحی شبکیه و لیزر، با سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه زیبایی، در خدمت شما زیباجویان عزیز است. دکتر محمود مطلبی متولد 1354 و دانش آموخته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال 1381 است. ایشان همچنین در سال 1392 در رشته تخصصی جراحی و بیماری‌های چشم از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل شده و دارای بورد تخصصی در این رشته هستند. دکتر مطلبی در سال 1397 نیز از رشته فلوشیپ فوق تخصصی ویتره و رتین (شبکیه و لیزر) از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ التحصیل شدند. شماره نظام پزشکی: 89560

:: ارسال نظر